Poptaslot

Het is een warme zaterdag. Ik heb Nina een lift beloofd naar Den Helder. Maar om alleen naar Den Helder te rijden en daar niets aan vast te plakken vind ik jammer. Dus het verlanglijstje erbij en kijken wat past. Terugrijdend door Friesland, sla ik af riching Marssum en bezoek het Poptaslot. Ieder uur is het mogelijk je te laten rondleiden. Ik sluit aan bij een moeder en zoon voor de laatste rondleiding om 16.00 uur. Het is de moeite waard. De jongen die de rondleiding voor zijn rekening neemt heeft er zelf ook plezier in.

Poptaslot

Heringastate of Poptaslot werd in de 15e eeuw gesticht door het geslacht Heringa. In 1603 kwam het door vererving in het bezit van het geslacht Van Eysinga en in 1631 werd de state, zowel binnen als buiten, ingrijpend verbouwd. In 1687 werd het gekocht door advocaat Henricus Popta. Naast de state verrees een rusthuis voor armlastige en alleenstaande vrouwen, het Poptagasthuis, dat tot op de dag van vandaag nog steeds in gebruik is als rusthuis.

Popta liet bij testament vastleggen dat na zijn dood vier voogden zouden worden aangesteld om het Poptaslot te beheren. Van 1906 tot 1908 lieten de voogden het Poptaslot in middeleeuwse trant restaureren en verbouwen, naar een ontwerp van de Haagse architect Frowein. Het huis is gemeubileerd en ingericht in 17e en 18e eeuwse stijl en bevat een 16e eeuwse bedstede. De gids meldt met trots dat dit het oudste bed van Nederland is.

En de voogden? Die geven af en toe een feestje op het Poptaslot, krijgen de opbrengst van de moestuin en hebben ieder een eigen wijnkelder. Blijft de vraag hoe je voogd wordt. Als er een voogd afvalt dan zoeken de drie andere voogden een opvolger. Dat hoeft niet persé iemand van adel te zijn. Meestal is het iemand uit Rotary kringen. De manier waarop onze gids dit zegt, doet mij vermoeden dat hij zelf een voogdenzoon is, maar ik kan het helemaal mis hebben.

Kerk
Kerk van Marssum, met Poptabank van 1671 en grafzerk van Popta.

