Fort Kijkduin

Vuurtoren
We moeten in Noord-Holland zijn, Rik en ik. En het is warm. Voor de visite hebben we nog tijd voor een bezoek aan zee. En wel … de zee bij Den Helder. Hier ligt Fort Kijkduin. Na een tijdje op het terras te hebben gezeten van Nogal Wiedus verzamelen we moed voor een wandelingetje in de hitte. We lopen naar omlaag, naar Huisduinen. Het dorp was ooit een gemeenschap van walvisvaarders. De plaquette op het mooie kerkje van Huisduinen herinnert aan de heldendaden van Michiel de Ruyter, die in 1673 bij Fort Kijkduin de Fransen verjoeg.
 
Huisduinen 
We volgen de zeedijk, gaan langs Lange Jaap, de hoogste gietijzeren vuurtoren van Europa.
En dan vind ik het wel welletjes. Mijn voeten willen alleen maar de zee in, verder niks. Rik vraagt of ik even wil registreren dat ik degene ben die deze wandeling afbreekt en niet hij. Hij is bang dat het anders nog jarenlang tegen hem gebruikt zal worden. Nou ja, hier staat het dus.

Echtpaar 

