Lingepad? Maar dit is toch de Waal?

Verschrikkers
Vanaf Tiel loopt het Lingepad meer langs de Waal dan langs de Linge. In Tiel nemen we even de bus, smokkelen heet dat. Al snel lopen we door de uiterwaarden, soms vlak langs de Waal, soms wat verder er van af. Geen fruitbomen dit keer of het moeten de wat kleinere boomgaarden zijn in de dorpen, waar mensen vaak hobbymatig wat boompjes koesteren. Zo ook de man die ons een kilo kersen verkoopt. De kersen zijn uitzonderlijk goed dit jaar. Donker, sappig, niet te zoet en niet te zuur.

Kers
We lopen langs de strenge kerk van IJzendoorn en komen aan in Ochten, waar we een horecastop inlassen en uitkijken over de Waal. Het pad voert verder, door de uiterwaarden naar Dodewaard. De kerk van Dodewaard stamt uit de 11e eeuw. Hoog in de toren is een Romeinse grafsteen ingemetseld. Niemand weet wie dat heeft gedaan en waarom. Misschien een grap. Bouwvakkers zijn altijd in geweest in voor een geintje.
In de kerk van Hien heeft de bevolking in het verleden bij watersnoodrampen regelmatig zijn toevlucht gezocht en gevonden.

Onze wandeling eindigt bij het station Hemmen – Dodewaard, een oud stationnetje dat beelden uit een ver verleden oproept. Ik sluit mijn ogen, in mijn verbeelding zie ik een beambte met pet, spiegelei en fluit. Volgens mij hoor ik daar de stoomtrein komen.Hemmen

