Een heel en twee halfjes

Zorgvlied – Doldersum
Knapzakroutes hebben het voordeel dat ze voor ons nooit ver van huis zijn en dat ze vaak ook in twee delen gelopen kunnen worden. Zo liep ik aan het begin van de vakantie een halve knapzakroute Zorgvlied – Doldersum. Het was toen nog bloedheet en het was zaak vroeg op pad te gaan en de hitte voor te blijven. Zorgvlied kende ik eigenlijk niet maar bleek een mooi dorp. De knapzakroute gaat door het Drents-Friese grensgebied. Het loopt lekker zo door het bos. In tegenstelling tot wat in het boekje staat, mag ik het Doldersummer veld niet op met de hond. Ik weet niet of ik dat erg vind. Ik blijf lekker in de schaduw van de bomen en kort de wandeling in met een paar kilometer.

Zorgvlied
Linde – Zuidwolde
Gister liep ik een halve knapzakroute bij Zuidwolde. Een heel ander landschap en een heel ander weertype. Hollandse zomer, noemen ze het met andere woorden, vergeet je paraplu niet. Op een paar druppels na blijft het droog. Ik loop een rondje bij Nolde met de hond, over mooie zandpaden, langs sloten en door klein bosjes. De Zuidwolder esbosjes waren eikenhakhoutbosjes die momenteel door Stichting Het Drentse Landschap beheerd worden.

Pad

Lieveren – Roderesch
Onze vakantie is bijna voorbij. Vandaag hebben we ingeruimd om nog een dagje te wandelen. De weersvoorspelling is niet best. Er wordt wel heel erg Hollands zomerweer voorspeld. Met behulp van de buienradar maken we een strategisch wandelplan. Noord-Drenthe daar blijft het droog vandaag. Een knapzakroute dus maar. Onderweg komt de regen met bakken uit de lucht. Het ziet er niet hoopgevend uit. Eenmaal aan de wandel komt de paraplu slechts een maal uit de tas.
Het eerste deel van de route is nogal rechttoe rechtaan en gaat veel over asfalt. Het tweede deel loopt langs het Lieversche Diep naar het dorp Lieveren. Bekend terrein dat nooit verveelt. Na een pauze op het terras van Café ’t Hart van Lieveren lopen we via zandpaden terug naar het Lieversche Diep en daarna het Mensingebos in, waar een echte zondagmiddagsfeer hangt. Een eindje om, voordat we morgen weer aan het werk gaan.

Bankje

