Typisch Drentse aangelegenheden

Orvelte
Of ik wil fotograferen op de Landgeitenkeuring. Je hoeft er geen professioneel fotograaf voor te zijn. Huis-, tuin-. en keukenfoto’s zijn goed genoeg. En dus help ik de vereniging van de Langeitenfokkersclub Drenthe uit de brand, door een ochtendje foto’s te maken voor het stamboek. De keuring is op de brink in Orvelte, een plek die goed past bij dit ras dat een tijdlang met uitsterven werd bedreigd.

Geit
Vanaf 1900 werd de landgeit met geïmporteerde rassen gekruist, met als doel de melkproductie te vergroten. Na de Tweede Wereldoorlog was de landgeit bijna uitgestorven. In 1958 werden de twee laatste exemplaren afkomstig uit het Goois Natuurreservaat aan Diergaarde Blijdorp geschonken. De toenmalige directeur Dr. A.C. van Bemmel ging fokken met deze en enkele andere landgeiten, die nog voldoende van het type hadden. In 1971 gingen vier geiten en vier bokken naar het Rijksinstituut voor Natuurbeheer in Leersum, waar er mee verder gefokt werd. Dit koppel groeide in omvang en er kon worden geselecteerd op het oorspronkelijke type, zoals dat werd afgeleid uit oude afbeeldingen op schilderijen.De Nederlandse landgeit staat op de lijst van zeldzame huisdierenrassen.

De keurmeester van de ring waar ik fotografeer, geeft steeds uitleg bij de behaalde scores van de verschillende boklammeren. En dat is leerzaam. Op een bepaald moment weet ik wat belangrijke kenmerken zijn en kan ik zelf ook aardig inschatten of de bok aan de raskenmerken voldoet. Net voordat het gaat regenen zit “mijn dienst” erop en loop ik nog een rondje door Orvelte voordat ik naar huis ga.
’s Avonds staat Shakespeare in Diever op het programma. Een zomer zonder Shakespeare,
Img_5564_thm
in het openluchttheater, is geen zomer. ’t Is misschien een mager liefdesverhaal “The two gentlemen of Verona”, maar het wordt overtuigend gespeeld. Het stuk is geestig, goed te volgen en het decor verrassend. Smullen, zoals ieder jaar. Ook een regenbui kan daar geen verandering in brengen. Sterker nog, het lijkt wel of het er gewoon bijhoort.

