Reestdal op maandag, wasdag

Hei
Wat een prachtig weer, deze maandag. Ik heb vakantie en er ligt nog een halve knapzakroute Linde – Zuidwolde op me te wachten. Het lijkt een uitgelezen dag voor dat rondje.
Het is bekend terrein, Oud-Avereest, het Reestdal, maar het is er altijd mooi en vervelen doet het nooit. Koffie verwacht ik niet op mijn pad. Maar daar vergis ik me in. Op Rabbinge, heeft men een koffiekast gemaakt. Je kunt er je eigen kopje koffie of thee maken. Er zijn lolly’s en gevulde koeken. Alles voor een schappelijk prijsje. En je zit er heerlijk tussen de oude potstallen. Twee dames hebben zich op het bankje in de zon gexc3xafnstalleerd, op een hoekje van de picknickbank is nog net een stukje zon voor mij. Mijn hond, die niet van warmte houdt ligt in de schaduw op het erf. Alsof hij er thuishoort.

Koffiekast
Het is nog maar een klein stukje naar waar ik de route begon. Ik loop langs het kerkhof Oud-Avereest, aan de Overijsselse kant van het riviertje en ga dan weer de Reest over naar de Drentse boerderij De Wildenberg, waar de was wappert in de wind. Het is echt maandag. De Wildenberg behoort tot de oudste bewoonde plekken van het Reestdal. Het heideveld van de Wildenberg is een van de weinige plekken in Nederland waar je van de heide zo het beekdal in kunt lopen. Alle levensgemeenschappen van droge heidevegetaties tot kletsnatte dotterhooilanden komen hier op een oppervlak van enkele tientallen hectares voor. ’t Is dus een en al afwisseling daar in het Reestdal.

Ws

