Dwarsgracht

Beulaker
Dwarsgracht is slechts een half uur gaans van mijn woonplek. Het ligt aan een doodlopende weg midden in De Wieden. De Wieden is een vergraven laagveengebied waar vroeger turf werd gestoken. Mijn oma zaliger kwam uit De Wieden. Ze werd geboren in Blokzijl. In de zomer zwom ze in de Beulaker,ging bootje varen in de Belte  en in de winter reed ze schaats op dezelfde veenplassen.
Ik loop vandaag langs de boorden van de Beulaker. De schuimkoppen kleuren zilver onder de zon. De straffe wind laat er geen twijfel over bestaan. Het is herfst.

Huus2
De wandeling die ik loop is een wandeling van Wandel, Kijk en Kiek. Sinds de wandeling werd uitgezet en omschreven is de situatie, nog geen jaar later, al veranderd. De genoemde zandweg is nergens te bekennen. Voor mij ligt een gloednieuw betonnen fietspad, dwars door een natuurgebied in aanleg. Ik denk niet dat ik fout zit, want in de verte zie ik de Beulaker, waar ik naar toe moet. Eerder liep er een zandpad rechtdoor naar het water. Nu gaat het betonpad met een aantal bochten door de nieuwe natuur. Uiteindelijk kom je toch waar je wezen wil.

Het laatste stuk van de wandeling gaat door het pittoreske Dwarsgracht. Het dorp lijkt op Giethoorn. Huisjes aan beide kanten van het water, veel bruggetjes en bootjes. Het zal er in de zomer een drukte van belang zijn. Vandaag liggen de rondvaartboten te wachten op wat komen gaat en de fluisterboten fluisteren elkaar toe dat ze voorlopig niet meer hoeven. De toeristen zijn vertrokken. Misschien kunnen we komende winter schaatsen in Dwarsgracht. Dat zou mooi zijn.

Plant

