Het feest is al begonnen

Land 
Ik heb zaterdagavond een feestje in Schagen. En als je dan toch zo'n eind moet rijden, waarom dan geen wandeling zoeken om te combineren? Het is raar maar waar; ik heb keuze uit twee wandelingen uit het boekje van de Wandelpool. Ik kies voor een wandeling van 23 kilometer van Schoorl naar Callantsoog, een deel van het Hollands Kustpad. Op het station in Alkmaar, blijken beide organisatoren op dezelfde plek te hebben afgesproken. De twee groepjes stappen in dezelfde bus en rijden  naar Schoorl. Pas in Schoorl scheiden de wegen. Vier wandelaars slaan rechts af, vijf links af. De vijf, waaronder ik zelf, beginnen met een beklimming van het hoge duin dat middenin het dorp Schoorl begint. Hijgend kom ik boven. Even schiet door mijn hoofd, dat ik misschien toch beter rechtsaf had kunnen slaan. Er zullen nog een paar klimmetjes volgen, je merkt dat het went.

Kschoorl1 
Het is een prachtig duingebied, daar bij Schoorl. Mooie brede beboste duinen, soms een doorkijkje naar de zee. Via Groet, lopen we naar het Camperduin. Een pauzeplek, met uitzicht over duinen, strand en zee. Het is er behoorlijk druk voor november. Het mooie weer zal veel mensen naar buiten hebben gelokt.

Na de stop volgen we de 5,5 kilometerlange Hondsbossche Zeewering. Zo'n naam die ik vroeger leerde bij Aardrijkskunde, maar waarbij ik tot op heden geen enkel beeld had. De Hondsbossche Zeewering is een 5,5 km lange dijk die van Camperduin

Camperduin
naar Petten loopt, op een plaats waar de Sint Elisabethsvloed in de Middeleeuwen door de oorspronkelijke duinen is doorgebroken. De huidige dijk ligt daar vanaf 1880 en is sindsdien meerdere malen verhoogd en verbreed. Over deze dijk kun je 5,5 kilometer langs zee sjouwen, verhard en alsmaar rechtdoor. Bij Petten trekken we de duinen weer in, om uiteindelijk te eindigen in de badplaats Callantsoog. De bus brengt ons in korte tijd terug naar Schagen. Het feest kan beginnen, of eigenlijk is het feest vanmorgen al begonnen. 

