Echten: een zes sterren dorp

Echtenerzand
In de buurt heb ik een paar rondjes die ik regelmatig loop met de hond. Niet te ver weg, want ik moet mijn hond vervoeren op de achterbank van mijn autootje en eigenlijk past dat niet zo lekker. De hond is te groot of mijn auto te klein. Het rondje Echten is een van mijn favoriete ommetjes. Het ommetje is aangereikt aan het Dagblad van het Noorden door twee dames uit Echten. De route is 9 kilometer.

Voor het inzichtelijk maken en het beïnvloeden van woon- en leefplezier heeft de Brede Overleggroep Kleine Dorpen het  project Vijf Sterren Dorpen ontwikkeld. Echten is zo’n vijf sterren dorp. Met dit project beoordelen dorpen zelf hoe het is gesteld met hun woon- en leefplezier. Dorpen die alles op orde hebben scoren hoog op kwaliteiten als gewoonten en tradities, alledaagse activiteiten en ontmoetingsmogelijkheden, zelforganisatiekracht, zorg en aandacht voor elkaar en ervarend leren en vernieuwen. Deze vijf kwaliteiten vormen de vijf sterren van woon- en leefplezier. Een zesde kwaliteit en ster voeg ik er dan gemakshalve nog maar even aan toe: aantrekkelijke omgeving voor de wandelaar. Echten heeft eigenlijk alles.

Peerd

 

