Opknappen en afknappen

Sneeuwpop
Een niet te beredeneren gevoel zegt me dat ik beter even kan bellen naar het café-restaurant waar ik de wandelaars verzamel voor mijn wandeling Roderesch – Lieveren; een eerder gemaakte afspraak bevestigen. Zo voorkom ik dat er 16 koppen koffie en 16 stukken appeltaart klaar staan. Verkopen willen ze wel bij de Herberg van Es. Ze gaan een uur eerder open en dat doen ze niet voor niks. We nemen ook nog een groot deel van de parkeerplaats in beslag voor dat geld. De bestelling voor de middagpauze neemt de gastvrouw tijdens de ochtendkoffie ook gelijk maar even op. Dan hoeven we niet te wachten tussen de middag. “Zou ze bang zijn dat we niet terugkomen?”, vraag ik me af.

Knapzakroute 23 bestaat uit een rondje Roderesch en een rondje Lieveren. Het rondje Roderesch brengt ons naar het hunebed van Steenbergen. Naar mijn smaak zit er iets te veel verharde weg in het eerste deel van de route. Tussen de middag strijken we weer neer in de herberg. De soep is klaar. Hij is lekker, maar kaal. Geen stukje brood erbij en geen servetje op tafel. Mijn kopje thee is een “haags bakkie”, net iets meer dan voor de helft gevuld. Wordt hier iets verkapt gecommuniceerd? Bestellen we niet genoeg? Laten onze wandelschoenen teveel sporen na? Maken we te veel herrie?

Dooi
Het tweede deel van de wandeling maakt veel goed. Maar Niet alles, want het regent en het is koud en ondanks de kou, is de ijsbaan toch gesloten. We gaan langs het Lieversche Diep, dat deel uitmaakt van het stroomgebied van het Eelderdiep en het Peizerdiep. We komen vervolgens in het Mensingebos terecht, in de eerste helft van de twintigste eeuw aangelegd als productiebos. In het bos ligt wat er over is van de Oude Vaart, het kanaal Assen-Groningen, dat men rond 1840 wilde graven. Het is nooit afgekomen, want het geld raakte op.

Terug in Roderesch durft slechts nog een klein aantal wandelaars het aan voor de derde keer bij de herberg naar binnen te gaan. Het gaat wat beter, ik voel we me wat meer te gast, maar helemaal goed komt het niet meer. Als ik de recensies op allerhande sites mag geloven kun je goed eten in de Herberg van Es, maar met wandelaars weten ze geen raad. Soms gaat het zo, dat je opknapt van een wandeling maar afknapt op de horeca.

