Overijssels Havezatenpad (van Dalfsen naar Zwolle)

Soeslo 
Er ligt nog een stukje Havezatenpad op de plank, dat ik nog niet gelopen heb. Reden: honden zijn verboden op een groot deel van het traject Dalfsen -Zwolle. Omdat ik vakantie heb en alleen lopen ook niet alles is, heb ik medewandelaars van een tweetal wandelclubjes bij elkaar gezocht om de route te lopen. De clubjes hebben vooral veel vooroordelen over elkaar, hoor ik achter mijn rug.

De mol 
Historie schrijf ik niet met deze matige wandeling. Het eerste deel van Dalfsen naar restaurant de Mol, is een mooi stuk. Dit deel van het Havezatenpad doet in ieder geval de naam van het pad eer aan. Het is het traject met de meeste havezaten. We passeren achtereenvolgens Den Berg, Mataram, De Horte en Soeslo. Het tweede deel loopt voor een groot deel, langs een drukke weg, over het recreatieterrein Wijthmenerplas en langs een golfbaan naar Zwolle. Ook de aftakroute naar het station biedt weinig interessants. Zelfs de wandelaars die bekend zijn in Zwolle, kunnen er niets van maken.

In de trein terug van Zwolle naar Dalfsen vraagt een jongen van een jaar of 14 of ik in Dalfsen woon. Ik zeg dat ik van Dalfsen naar Zwolle ben komen lopen en nu mijn auto ga ophalen. De jongen kijkt me ongelovig aan. "Zo'n end?" vraagt hij me. "Die is gek", zie ik hem denken. En ik moet hem een beetje gelijk geven.

