Niets boven Groningen

Kerk
Misschien komt het omdat ik aan zee geboren ben, dat ik soms zo’n zin heb in weidse vergezichten. De wind door mijn haren en frisse lucht inademen. Als de zee dan ver is, dan is daar gelukkig de provincie Groningen.

Tiny is voor zo’n spontaan idee van mij altijd te porren. Ik opper een rondje bij Garnwerd. Zij bedenkt een lijnwandeling van De Buitenplaats “Koningslaagte” aan de rand van Groningen naar Garnwerd. Ik krijg eerst een privé-rondleiding door het bezoekerscentrum, waar Tiny vrijwilligerswerk doet. De Koningslaagte is onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur, een samenhangend netwerk van bestaande en nog te ontwikkelen belangrijke natuurgebieden. Het heeft de status van reservaat. Het is een open landschap, waar vroeger de Hunze stroomde. De oude loop is nog in het landschap terug te vinden. Het natuurgebied is in beheer bij het Groninger Landschap. Men probeert naarstig de Grutto terug te krijgen in dit gebied. Dat betekent dat er alles aan gedaan wordt een omgeving te creëren waarin dat kans van slagen heeft. Stukken van het natuurgebied worden tijdens het broedseizoen afgesloten, het grondwaterpeil wordt hoog gehouden en er wordt potstalmest uitgereden over de weilanden. Niet iedereen is het met dit beleid eens. De bewoners van het nabijgelegen Adorp, zien er het nut niet zo van. Er is immers ja geen Grutto te zien. En dat is het nou net. Hij is er nog niet, maar misschien komt hij er. Als hij net als ik denkt dat er van die dagen zijn dat er niets boven Groningen gaat en neerstrijkt tussen Groningen en Garnwerd.

Hammingh

Molen

 

