De Zwindersche Esch

Vergunning
Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij de knapzakroute Zwinderen. Als ik het kaartje zie lijkt de omgeving nogal kaal. In ieder geval is er weinig bos. Laten we er maar eens gaan kijken.
Het is een mooie zonnige zondagochtend voor een halve Knapzakroute over de es van Zwinderen. We lopen langs een schouwsloot richting snelweg en stuiten op een koppel reeën. De schrik slaat me om het hart. In mijn verbeelding zie ik ze de snelweg al op springen. Gelukkig staat er een hek.

Over mooie zandwegen lopen we naar Gees. Wie van boerderijen houdt moet in Gees zijn. Ze staan er van alle tijden en in alle soorten en maten.
Na een stukje Dorpsstraat lopen we langs de Oude Maden, een zijdalletje van de Geeserstroom. Hier vind je een typisch beekdallandschap, met sappige weilanden en romantische doorkijkjes. Mooie paden leiden ons terug naar Zwinderen. We steken de Verlengde Hoogeveensevaart over en staan weer bij het startpunt, na een wandeling die zeker de moeite waard is.
Brug

