Nu we er toch zijn

Zondagmiddag, de zon schijnt. Het is Open Tuinen Dag van Groei en Bloei. Ieder jaar kies ik een of meerdere tuinen in de buurt om mij aan te verlekkeren. Dit keer een particuliere tuin in Wanneperveen. Voor deze gelegenheid zijn er beelden in tentoongesteld. Mijn tuin wordt ieder jaar mooier, maar heeft nog bij lange na niet het niveau bereikt van deze tuin. Jaloers ben ik op het mooie doorkijkje naar het naastgelegen weiland. 

Klompenhok
Op steenworpafstand van deze tuin ligt de kerk van Kolderveen. Deze winter zag ik een foto in het Dagblad van het Noorden die mijn aandacht trok. Nu ik toch in de buurt ben, neem ik een kijkje. Midden in een weiland, aan het eind van een 300 meter lange beukenlaan staat op een heuvel een puntgaaf kerkje. Wat opvalt is een bijna oosters aandoend houten aanbouwtje, een klompenhok. De toren van de kerk dateert uit de 14e eeuw en is het oudste deel van de kerk. Het kerkje werd gerestaureerd met geld van een particuliere weldoener, Thijs van Urk (1873-1890). Zijn naam staat op het toegangshek en er is een gedenkplaat in de kerk.

Wanneperveen
Alsof het nog niet genoeg is en in het kader van "nu we hier toch zijn" loop ik de gele route bij  de Kiersche Wijde, een natuurgebiedje net buiten Wanneperveen, eigendom van Natuurmonumenten. Het vormt onderdeel van Nationaal Park Weerribben en Wieden. Ik was er vorig jaar zomer voor het eerst. Iedereen die in de buurt van Wanneperveen is kan ik aanraden dit rondje te lopen. Het is een waar paradijs, met louter vogelgeluiden en kwakende kikkers. Een enkele fietser en wandelaar, maar verder heb je het rijk daar alleen. Klik hier voor meer informatie over de Kiersche Wijde.

