Grommende honden in het veen

De hond kijkt me vragend aan: wordt het niet eens tijd dat je een fatsoenlijke wandeling met mij maakt? Ach ja, waarom ook niet. Ik heb nog wel een halve knapzakroute die gelopen kan worden. De knapzakroute Tiendeveen is nummer 55 uit de reeks. Deze route kan gemakkelijk worden gesplitst in een lus van 11,5 kilometer en in een lus van 7 kilometer. Ik kies de eerste lus.

Tiendeveen
Het grootste deel van de wandeling gaat door een landschap dat is ontstaan door het ontginnen van het hoogveen dat deel uitmaakte van de Hoogeveense venen. Een naam die hiermee is verbonden is die van J.C. Rahder. Rahder was een van de investeerders die in 1853 het Tiendeveen kocht van de boermarken van Spier, Wijster en Drijber. Rahder bedacht een persmachine voor turf, aangedreven op stoom en richtte in Tiendeveen de Machinale Rahder Turffabriek op. Er werkten in 1880 170 mannen, vrouwen en kinderen. Het was een van de grootste werkgevers van Drenthe.

Vlinder

De wandeling bestaat uit veel rechte lange stukken, is niet spectaculair, maar ook niet saai. Een enkel stukje bos, een schouwpad langs een vaart en leuke buurtschapjes. Het is wel een klus om af te rekenen met de loslopende honden die ik tegenkom. Soms gaan de haren van zowel mijn eigen hond als van de hond die ik tegenkom recht overeind staan. Ik hoor gevaarlijk gegrom en de tanden worden alvast ontbloot. Daar blijft het dan ook bij.

