Heen en weer

Om kwart over vijf gaat de wekker, het is nog donker. Ik wil om negen uur in Leiden zijn en ik wil met de trein reizen. Weet je hoe heerlijk rustig het is zo voor dag en dauw in de trein? Ruim voor negenen zit ik in Leiden aan een perfecte cappuccino en ontmoet ik het wandel-  
gezelschap van vandaag. Onder de bezielende leiding van Ton wagen wij ons aan een pontjestocht in de omgeving van de Kagerplassen.

1
Van Station Leiden lopen we door de heemtuin naar Kasteel Oud Poelgeest in Oegstgeest, waarvan het oudste deel dateert uit 1300. Er bevindt zich op het terrein een waterput uit 1550. We lopen verder en bereiken de Haarlemmertrekvaart. Geheel en al gegraven door mensenhanden in 1657; 30 kilometer lang, 1,5 tot 2 meter diep en 15 tot 20 meter breed.
We komen bij de ruxefne van Warmond. Het zijn de overblijfselen van een kerk, waarop een zeer oude begraafplaats werd aangelegd. Heel bijzonder en erg indrukwekkend.
Verderop staat Huys te Warmond, in de steigers. Het kasteel dateert van 1300.

2
Op ’t Pleintje bij de Pomp drinken we koffie en bekijken we kunst in de galerie. Na nog een blik te hebben geworpen op het huis waar Jan Steen woonde en werkte, wordt het tijd voor het eerste pontje.  Het Notarisbootje vaart ons over het Joppe naar de Zwanburgerpolder, een eilandje. We lopen naar de volgende aanlegplaats en worden daar opgehaald door het Notarisbootje. We varen over De Zijl met de Zijlboot. Na de lunch, lopen we naar het volgende voetveer over het Vennemeer. Aan de overkant wacht de Sociëteit met een antieke starttoren voor zeilwedstrijden.

Molen
We lopen over een aantal boerenerven en dat vind ik altijd leuk. Net voor Oud Ade slaan we af en vinden even verderop pontje nummer 5,  het Heen en Weertje. Het Heen en Weertje brengt ons naar Kaageiland. In mijn hoofd schiet een tekst van Drs. P.
"Ik breng de mensen heen, ik breng weer anderen terug
Mijn pont is als het ware ongeveer een soort van brug
En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom
Dan kon hij blijven liggen, zei me laatst één econoom
Maar dat zou dan weer lastig zijn voor het rivierverkeer
Zodoende is de pont dus kort en gaat hij heen en weer
Dan vaart hij uit, dan legt hij aan, dan steekt hij weer van wal
En ondertussen klinkt langs berg en dal mijn hoorngeschal'

Boot
Op Kaageiland vind je een grote scheepswerf, waar enorme jachten worden gebouwd. Onmogelijk voor een normale sterveling om daar voor te sparen, dus dat doen we dan maar niet. Laten we onze wensen maar wat bescheidener houden. Op Kaageiland is er een kaasboerderij waar je Leidse kaas kunt kopen, met "Beste Leidse Kaas" predicaat. Met een pond van de belegen variant in de rugzak, verlaat ik het eiland. Mocht de trein op de terugweg  blijven steken dan heb ik nog wat te eten op voorraad.
Een rondvaartboot brengt ons terug naar Warmond. Haren in de wind, kop in de zon. Een echte zomerdag. Beter laat dan nooit.

4

