Binnen kijken (1)

Na de wandeling van Lauwersoog naar Ee loop ik naar mijn auto terug door het dorp. Ik heb al gezien dat er een idyllisch straatje naar de kerk loopt. De kerk staat op een terp die goed intact gebleven is.  Ee is één van de beschermde stads- en dorpsgezichten van Friesland.
Net als ik een foto wil maken, schuifelt een man, van “het type lieve opa”,  op klompen dichterbij. Hij vraagt of ik binnen wil kijken. Hij is vrijwilliger in de kerk en heeft de sleutel op zak. Zo’n aanbod sla ik niet af.
De kerkdeur gaat open. De man haalt uit een kast een paar versleten pantoffels die hij verruilt voor zijn klompen. Hij leidt me rond in zijn kerk. De kerk waar hij als kind, tijdens de kerkdienst, al gefascineerd raakte door het marmeren rouwbord met Latijnse tekst en doodshoofden aan de muur. Het vertelt het verhaal van een jonge man uit een adellijke familie, die jong stierf. Er zijn deksels van sarcofagen, altaarstenen en heel veel grafstenen.
Over de kleuren die de kerk heeft gekregen na de renovatie zijn we het niet eens. Ik vind de combinatie van hemelsblauw, turquoise en steenrood heel mooi. “Vroeger waren de kleuren warmer”, volgens de man.

Er zijn nog een heleboel wetenswaardigheden rond de kerk waarvan hij mij deelgenoot maakt. Regelmatig volgt achter zijn verhaal de opmerking “tenminste dat denken we, want we weten het niet zeker” of “het zou kunnen”. Wat wel zeker is, is dat het eerste orgel (1794) uit de kerk van Ee, via Klazinaveen in Burgh (Zeeland) terecht gekomen is, waar het nu nog steeds in gebruik is. Een verkocht het orgel voor fl. 700,– aan Klazinaveen in 1923. Klazinaveen beurde voor het orgel fl. 8500,– van Burgh in 1951. In Burgh liet
men het orgel in 1977 restaureren voor fl. 71.500,–.  In datzelfde jaar probeerde een nakomeling van de schenkers van het orgel te Ee en ook de Hervormde gemeente het orgel terug te krijgen omdat men had ontdekt, dat de verkoop van het orgel in 1923 in strijd was met de testamentaire bepalingen krachtens welke het orgel aan deze gemeente was geschonken. De Hervormde Gemeente te Burgh weigerde hierop in te gaan. Wel werd in 1955 een pijp van het originele orgel met inscriptie aan Ee geschonken en  in Burgh vervangen door een nieuw exemplaar met dezelfde inscriptie.

