Zuiderzeepad (19), eerst rechts en dan links

Het is al weer even geleden dat ik met Jos een stukje Zuiderzeepad liep. Op de valreep van 2011 wagen we het er nog een keer op.
We laten ons afzetten bij de pont van Genemuiden en stappen de dijk op die ons langs het Zwarte Water voert. Als we van de dijk af zijn en op een betonpad lopen, komt mijn mede-wandelaar lelijk ten val. Als ik hem te hulp wil schieten, kan ik me nog net staande houden. Het pad is spekglad door een vreemde combinatie van slib en olie.
Het zijn vooral veel lange rechte stukken vandaag over rustige weggetjes en fietspaden. Als je op je tenen gaat staan zie je in de verte de Wieden. Aan de oevers van de plas stijgen rookpluimen op. Het blijken restanten riet te zijn die na de oogst in brand worden gestoken. Na Sint Jansklooster is het nog maar een klein stukje naar ons eindpunt van vandaag, Vollenhove. We passeren Landgoed De Oldenhof. Het huis dateert uit 1550.
En dan gaat er weer iets fout. In plaats van rechts en dan links te gaan, gaan we links en dan rechts. Waar we lopen is rood-witte markering aangebracht, dus we hebben helemaal niet het idee dat we op de verkeerde weg zijn. Maar dat zijn we dus wel en dat kost ons zeker een uur lopen extra. Het Bewijs strompelt inmiddels. De val had toch meer impact dan aanvankelijk gedacht. We zijn blij dat we Vollenhove in lopen. De horeca laten we links liggen. Bang dat als we gaan zitten, we niet meer overeind kunnen komen. In de auto, top 2000 aan, op naar de stamppot. Volgend jaar zien we verder.

