Onbetaalbaar

Het maandelijks uitstapje van het Genietschap der Kuieraars heeft altijd een hoog verrassingsgehalte. Zo ook deze keer. Plaats van samenkomst is Balloo. Wat mijn zus uit de Randstad uitspreekt als Balloe, maar dat geheel terzijde.
Balloo dus. Voor de veiligheid laat ik mijn wandelschoenen nog even in de auto. Op mijn galeriestappers beweeg ik mij vederlicht door Galerie Balloo. Er hangen verschillende schilderijen met Drentse taferelen van o.a. Musch en Roessingh. Ik vind het altijd jammer dat ik er geen mag uitzoeken om mee naar huis te nemen. Nou ja, het mag wel. Maar dan moet ik eerst betalen.
Dat ik het niet kan betalen vind ik later op de dag, in de galerie van Yvonne Visser in Nijlande, ook jammer. Yvonne maakt bronzen beelden van dieren. Ik zou geen “off-day” meer hebben met zo’n beeld in de kamer. Zet er een op je nachtkastje en je stapt vanzelf met je goede been uit bed. Het zou nog moeilijk kiezen worden, want zo’n nijlpaard in bad lijkt me wel wat, maar voor een vrolijk hazenmeisje zou ik ook een plekje weten. Helaas, met een paar ansichtkaarten moet ik mij tevreden stellen. Misschien toch maar weer eens een staatslot kopen.
De wandeling tussen de beide galerieën is afwisselend en met het aangenaam winterse weer van vandaag een cadeautje. Het gebied rond Rolde blijft een prachtig wandelgebied.

Sluitstuk van de dag is het diner in De Loohoeve in Schoonloo. Lekker loungen op de banken met een drankje van het huis, vanwege het 5-jarig bestaan. En dan eten in de Brasserie. Een 3-gangen keuzediner. Een exquise zalmtartaartje, met een gevaarlijk uitziende gamba on top, gevolgd door varkensnek met culinaire hutspot en een hemels nagerecht. Een beetje afgunstig begluur ik de gasten in het a-la-carte restaurant. Daar kun je vast nog een extra gang bestellen. Mooie plek om binnenkort naar terug  te keren.
Pluspunt …. niet onbetaalbaar.

