Drenthepad Ravenswoud – Norg (5)

Het is vreselijk koud op zaterdagmorgen. Ik voel de slijmvliezen in mijn neus bevriezen. En mijn stem kraakt, omdat stembanden volgens mij ook niet zo goed tegen extreme koude kunnen. Als ik wegrijd van huis is het min 17,5 klein nulletje C.
De auto start in één keer, maar de handrem zit vastgevroren. Gelukkig heb ik daar  mijn voorzorgsmaatregelen voor getroffen. De zon komt op in een witte wereld, het ziet er wonderbaarlijk mooi uit.

Het is blauwbekken op de parkeerplaats in Norg. In deze kou te staan wachten, lijkt me niet  gezond. Mijn voeten beginnen bevriezingsverschijnselen te vertonen. En van de 16 wandelaars zie ik er maar een paar. Mensen hebben hun mail niet goed gelezen. Vandaag kan ik daar niet zo goed tegen. Als ik de club compleet lijk te hebben, moeten we naar de startplaats in Ravenswoud. Over besneeuwde wegen, langs het prachtige Fochteloërveen. Ik heb deze weg de laatste tijd een aantal keer onder verschillende weersomstandigheden gereden. Het is een wonder dat je daar gewoon kunt rijden.
Als iedereen er is gaan we snel van start. Het is prachtig weer en tijdens het lopen niet koud. De kou merk je pas als je een tijdje stilstaat.
We gaan over het Fochteloërveen naar Veenhuizen. Na de koffiestop in Bitter en Zoet, lopen we verder via de Tempelstukken naar Westervelde. Westervelde ligt op steenworp afstand van Norg. Bij hotel Karsten eindigt de winterse wandeldag.
Ik breng nog even de chauffeurs terug naar het beginpunt van de wandeling. En dan behoort dit deel van het Drenthepad tot het verleden. Volgende keer gaan we noordwaarts naar Roden.

