Wales, Cymru: een land in een land


De aantrekkingskracht die Groot-Brittannië op mij heeft, is begonnen op het Scheveningse strand. Turend in de verte fluisterde mijn vader in mijn oor dat daar aan de overkant Engeland lag. We gingen toen nog niet op vakantie en zeker niet naar het buitenland. Het duurde dus nog heel wat jaren voordat ik er voet aan wal zette. Eerst in Schotland, daarna in het zuiden en in Londen.

In Wales was ik nog niet geweest. Wales vormt samen met Engeland, Schotland en Noord-Ierland het Verenigd Koninkrijk. Het heeft een eigen identiteit en een eigen Keltische taal. Toch heeft Wales ook die typisch Britse beleefdheid en het gevoel voor humor. Een erg prettige cultuur om je in te bewegen. Als het dan ook nog eens prachtig zomerweer is (volgens de Welsh, de eerste zomerweek van het jaar) dan kan het niet meer stuk.

Wandelen is net als in de andere delen van Groot-Brittannië volkssport nummer één. Het land is er op ingericht. Overal zijn voetpaden en je mag dwars door de weilanden lopen. Er zijn mogelijkheden te over voor lange, korte, eenvoudige en inspannende wandelingen. Hoogtepunten van het Welsh landschap zijn de nationale parken Brecon Beacons en de Pembrokeshire Coast. Get inspired!

