Van ’t lijstje

In de laatste week van de vakantie bezoek ik een paar musea, die al langere tijd op mijn lijstje staan. Niet te ver weg. Gewoon van die lekkere dicht-bij-bezoekjes.

Schokland staat bijvoorbeeld op dat lijstje. Schokland was ooit een eiland in de Zuiderzee. Door de inpoldering van de Noord-Oostpolder kwam Schokland droog te liggen. Het was toen al verlaten en had een enorme geschiedenis achter de rug. In de middeleeuwen was het groter dan nu. Door storm en landafslag werd het eiland steeds kleiner. In 1859 werd, op bevel van koning Willem III, het gehele eiland ontruimd. Reden voor de ontruiming was, naast de onveilige situatie, ook de armoede. De visserij was vanaf het begin van de 19e eeuw nauwelijks levensvatbaar en Schokland was de armste gemeente van Nederland. De terp waar het kerkje op staat is nu museum Schokland.
In het kerkje is nog tot 31 december a.s. een expositie van Henk Helmantel en Maarten ’t Hart. Er worden schilderijen getoond van kerkinterieurs.

Een museum dat ik zeker nog vaker ga bezoeken is Het Nijenhuis in Heino. In de havezate is een expositie met de kopstukken van museum De Fundatie, waar het Nijenhuis deel van uitmaakt. Ik vind het jammer dat je niks mag aanraken. Want ik  zou graag even met mijn hand over de nieuwe aankoop, een tafel met stoelen van Jan Fabre en ‘Silk Cut’ van Rob Scholte, wrijven. Of even lekker neerzakken op een chaisse longue en van daaruit de schilderijen van Paul Citroen bekijken. Helaas, daar kan ik alleen maar van dromen.

Het Nijenhuis is een mooi museum met een prachtige beeldentuin. In en rond het Nijenhuis kun je wel een dagje doorbrengen, zonder je te vervelen.

