Grebbeberg

??????????????????????????????? ???????????????????????????????
We lopen langs de lange rijen met oorlogsgraven op de Grebbeberg. Mijn zoon van 21 en ik. In mijn jeugd was de Tweede Wereldoorlog nog wel eens onderwerp van gesprek aan tafel. De opslag- en lanceerplaatsen van de V-2 bommen van de Duitsers bevonden zich voornamelijk in het Haagse Bos en op het landgoed Duindigt. Mijn moeder die daar vlakbij woonde verhuisde, vanwege het gevaar voor een aanval van de geallieerden, tijdelijk naar een tante aan de andere, veilige kant van Den Haag. Daar ontmoette zij mijn vader, die zich op zijn beurt schuil hield om niet te werk te worden gesteld. Met hun kleinkinderen spraken opa en oma niet over de oorlog.

Over oorlog las mijn zoon in geschiedenisboeken en ook keek hij naar oorlogsfilms. Vandaag krijgt het verhaal er een dimensie bij. Veel jongens, die sneuvelden, waren van zijn leeftijd. Het bezoekerscentrum vertelt het verhaal van de korte maar hevige strijd die werd gevoerd voordat Nederland zich overgaf. Hoe het leven was en hoe dat ineens helemaal op zijn kop stond. Het zijn altijd deze verhalen die je doen beseffen wat de waarde van vrijheid is. Mogen zeggen en denken wat je wilt. Het komt niet alleen bij mij binnen, maar ook bij mijn zoon.

