Bij de buren

5Wandeling uit: Een dagje wandelen in Duitsland van Uitgeverij Onregelmatig

Omdat ik toe ben aan nieuw, onbekend, terrein verleg ik mijn wandeling naar Duitsland dit keer. De grensovergang Emmen/Zwartemeer is 17 kilometer verwijderd van het centrum van het Duitse Meppen en daar ga ik wandelen vandaag. Ik rijd er in no time naar toe.

Bij het station tref ik mijn wandelgezelschap. Natuurlijk heb ik er geen rekening mee gehouden dat in Duitsland op Goede Vrijdag alles dicht is. En dansen mag in Duitsland vandaag ook niet, hoor ik later op de radio. Drinken mag wel. In de kroeg tegenover het station is het al gezellig druk met mannen. Net tien uur geweest en de pullen gaan rap over de toonbank. De waard keurt ons geen blik waardig. Hij besteedt ons uit aan zijn exotische bardame. Zij maakt voor ons vriendelijk en kordaat kopjes koffie en cappuccino.

De wandeling vindt plaats onder winterse omstandigheden. Als we van start gaan, ligt er nog een laagje sneeuw. De wandeling voert langs de Hase en de Eems en dode zij-armen ervan. We gaan door het Borkener Paradies, waar eeuwenoude eiken, het landschap iets mysterieus geven. Het is een beeldschone wandeling.

Terug in Meppen, zouden we nog wel iets willen drinken bij de Bahnhofsklause, ware het niet dat het café bomvol is en wij er echt niet meer bij kunnen. Een van de klanten (zie het rode pijltje) die ’s morgens al aan de bar zat en net naar huis wil gaan probeert ons uit te leggen waar een andere horecagelegenheid is die ook open is.  Met dubbele tong maakt hij ons duidelijk dat hij ons wel even naar de plek toe zal brengen. En hoewel ik mijn moeder ooit heb beloofd niet met vreemde mannen mee te gaan, zeker niet als ze dronken  zijn, loop ik er als een mak schaap achteraan. Nou ja ik ben natuurlijk niet alleen.  Wankelend naast zijn fiets loodst de man ons door het centrum van Meppen en regelt bij Café Schmidt plek voor ons. Het is een waardige afsluiting van de dag. Lekkere koffie, heerlijke Kuchen en aardige bediening. Wie is daar nou niet gevoelig voor? 1 2 3 4 6 7 schmidt

