Isle of Skye (1); The first episode

OnderwegIk ben al weer een week terug van een vakantie op Skye. Skye is een van de eilanden van de Binnen-Hebriden; Schotland dus. Wij, mijn vriendin Sandra en ik, hebben dit “eiland” uitgekozen, ter ere van het bereiken van onze 50-jarige leeftijd en om onze jarenlange vriendschap te vieren. Ondanks dat wij mijlenver uit elkaar wonen (Sandra woont sinds 23 jaar in Zwitserland) is deze al vanaf ons twaalfde levensjaar standvastig  als een Schotse rots.
We ontmoeten elkaar op Schiphol en vliegen naar Edinburgh.  In Edinburgh is het fris en valt er zo nu en dan een korte maar hevige bui regen. In de huurauto zitten we warm en droog. Ons reisdoel vandaag is Fort William, middenin de Schotse Hooglanden. Hier overnachten we in een Bed & Breakfast.
Het links rijden is wat onwennig, maar we hebben een mooie taakverdeling bedacht. Sandra rijdt en ik roep om de haverklap “Keep to the left” of “auto” bij tegenliggers. En met vier paar ogen en extra alert zijn bij oversteken en rotondes lukt het Sandra om aan het eind van de vakantie als volleerd chauffeur door het Schotse verkeer te laveren, alsof ze nooit anders heeft gedaan.

De reis naar Fort William is onze eerste kennismaking met het Schotse landschap. Alhoewel, 31 jaar geleden was ik hier ook. Ik kan me er weinig meer van herinneren. De Bed & Breakfast is prima, het ontbijt Schots en daar houd ik van. Alhoewel ik mis een scheutje whiskey in de havermoutpap, zoals een mevrouw mij in het vliegtuig vertelde. Voordat we afreizen naar Skye, besluiten we boodschappen te doen in Fort William. Dan vertrekken we richting Glenelg, waar we de Ferry nemen naar Skye. Er is tegenwoordig ook een verbinding met het vaste land via de brug. Wij steken over met een van de laatste turntable ferry’s, waarvan de bovenkant kan draaien. Er kunnen maar een paar auto’s op. De oversteek is kort en erg leuk. Het landschap fantastisch, evenals de reis naar de ferry toe.
??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Onze eindbestemming voor vandaag is Lower Milovaig. Om deze te bereiken moeten we  naar het andere eind van Skye. Daar aan het eind van de wereld, zullen wij ons een week lang settelen op een rots, met fraai uitzicht op een andere rots, Dunvegan Head. Wordt vervolgd.

Foto’s van boven naar beneden: onderweg in de Schotse Hooglanden; Glenelg Ferry; Kylerhea River; vakantiehuis Lower Milovaig, the Croft House; het uitzicht op Dunvegan Head. 

??????????????????????????????? 5

