Isle of Skye ( 3 ); The astonishing, challenging and spectaculair side!

???????????????????????????????De weersvoorspellingen voor de dinsdag zijn goed. We besluiten een boottocht te maken met de Bella Jane. Maar voorspellingen zijn voorspellingen en komen helaas niet altijd uit. We rijden naar Elgol waar de boot zal vertrekken. Het wordt alsmaar donkerder en uiteindelijk regent het pijpenstelen. We zien onszelf nog niet op een bootje zitten in een wilde oceaan. Als we het onheilspellende zeegat van een afstand in de auto zitten te bekijken, trekt de bewolking als een gordijn op en komen er prachtige bergen tevoorschijn. Dit zijn de Cuillins,  “the most spectacular and challenging mountains in Britain”, zeggen ze.

We stappen dus toch op het bootje. Het is behoorlijk internationaal gevuld. We zetten koers naar de Cuillins en zien een paar papegaaiduikers en een boel zeehonden. Het bootje legt aan en we krijgen ruim een uur om te wandelen langs de oevers van Loch Coruisk, een meer omringd door bergen. Tijdens de afdaling voel ik iets knappen in mijn kuit en ik kan niet meer voor of achteruit. Ik denk dat het een zweepslag is. Ik strompel terug naar het bootje en vrees voor de resterende vakantiedagen.  Omdat er weer storm wordt verwacht gaan we eerder terug naar de vaste wal. Spectaculair boottochtje, “spectacular and challenging”.
??????????????????????????????? ???????? ???????????????????????????????

Als we op woensdag opstaan, valt op dat we de Buiten Hebriden duidelijk kunnen zien liggen. Het is bijna onbewolkt en de zon schijnt uitbundig. Vandaag staat Waternish, een van de pootjes van het eiland op het programma. Het is het deel aan de andere kant van de rots waar we op uitkijken in Croft House. We rijden naar Coral Beach, een surrealistisch strand met witte koraalkorrels en turquoise water, met daarachter zwarte basaltblokken. We zakken tegen de blokken en lunchen met uitzicht op zeehonden die om beurten capriolen maken in het water. Zee, zon, zand en zeehonden.  Wat kan een mens zich gelukkig voelen. Lopen doe ik vandaag met een stok en het valt me alles mee. Dat komt natuurlijk omdat ik op vakantie ben met een zuster die me voorziet van smeersels, pillen,  goede raad en zorgzaamheid. 4??????????????????????????????? ????????Op het uiterste puntje van Waternish ligt een mooi kerkhof. We bezoeken er verder nog Skyeskins, waar schapenvachten worden  gelooid en geprepareerd en de galerie van Ian Williams. In onze cottage ligt een boek met aquarellen van hem, die ons erg aanspreken. Je kunt er ook koffie drinken en er is alle tijd voor een goed gesprek.

Terug in Milovaig beleven we de zonsondergang boven de Buiten-Hebriden vanaf een heuvel. Alweer een mooie dag ten einde.??????????????????????????????? En er komt nog meer.

Foto’s van boven naar beneden: Elgol, wachten op de Bella Jane; richting Cuilins; Coral Beach, Waternish (kerkhof Trumpan); zonsondergang boven Loch Pooltiel.

