Ik huur een fiets in Uithuizen

Het is vakantie en heerlijk weer voor een fietstocht op mijn geliefde Groningse Hoge Land.

De route die ik gefietst heb op mijn gehuurde fiets, zonder versnellingen met terugtraprem: Uithuizen, Noordpolderzijl, Westernieland, Pieterburen, Molenrij, Kloosterburen, Wehe den Hoorn, Eenrum, Saaxumhuizen, Den Andel, Warffum, Usquert, Lage van de Weg, Uithuizen. 

???????????????????????????????

???????????????????????????????Al fietsend ontstond een liedje in mijn hoofd.

Ik huur een fiets in Uithuizen

Ik huur een fiets in Uithuizen
Om te zwerven tussen wierden en wad
Slinger kris kras over wegen en paden
Er is bijna geen mens hier, zo ver van de stad

Ik klim op de dijk, ruik de kwelder
Zoef tientallen schapen voorbij
Ze schuiven loom een beetje opzij
En maken de weg vrij voor mij

Ik sta stil om de stilte te horen
Tuur naar een eiland in zee
De mist heeft de strijd verloren
De zon fietst met me mee

De aardappels geuren in kleuren
Een lindeboom bloeit voor een huis
Opgetrokken uit warm rode baksteen
Ik maak een foto voor thuis

Ogenschijnlijk verlaten dorpen
Een winkel, een kerk en een kroeg
Meer heeft een mens niet nodig
Hier is weinig, meer dan genoeg

Ik huur een fiets in Uithuizen
Om te zwerven tussen wierden en wad
Slinger kris kras over wegen en paden
Er is bijna geen mens hier, zo ver van de stad
???????????????????????????????

