De keurige kant van het Utrechtpad

Van Baarn naar Tienhoven

???????????????????????????????Bij de kaartjesautomaat op het station van Baarn vraagt een keurige dame mij, of ze haar OV-chipkaart bij de automaat ook kan opladen. Ik help haar een beetje door het proces heen en ze vraagt, in Goois dialect met de karakteristieke R,  of ze mij hartelijk mag bedanken veur mijn assistentie. We bevinden ons in een streek van stand. Dat blijkt eigenlijk uit alles vandaag. Lange beukenlanen, soms zelfs dubbele beukenlanen en leuke optrekjes. Het eerste optrekje waar we langskomen is paleis Soestdijk; een beetje een ordinair gebouw, vind ik. Nog lange tijd worden we geconfronteerd met hekken die het koninklijk bezit afschermen. In Lage Vuursche is het zomerseizoen nog niet afgelopen, het is er behoorlijk druk op de terrassen.

Na  Lage Vuursche verandert het landschap. We komen in de Westbroekse Kerkpolder. Het is eigenlijk een lange rechte weg die ons naar Tienhoven brengt, maar in dit geval verveelt het geen moment. We lopen eerst langs mooie boerderijen en even later tussen de plassen door, met zowel links als rechts een prachtig uitzicht.  Onderweg stoppen we nog even bij een huis, waar men een zitje heeft ingericht voor wandelaars. Je kunt er een kop koffie of thee maken en een boek lezen. Een gastvrij gebaar, waar we dankbaar gebruik van maken.

Als we in Tienhoven aankomen zijn we net op tijd om de laatste bus naar Utrecht te halen. En dat op vrijdag de 13e! Dat ik daarna, vanwege vertraging als gevolg van een ongeluk nog ongeveer drie en een half uur onderweg ben naar het Noorden, laten we het daar maar niet over hebben.
(Foto’s:  Jos van Venrooij)

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

