Marskramer voor een dag, toevallig.

Enter – Rijssen

Het is een paar weken geleden dat ik met mijn marskramers een etappe van het Marskramerpad liep. December is een maand die voorbij vliegt en waar de tijd blijft? Ik moet even graven in mijn geheugen om mij te herinneren hoe deze  etappe ook alweer was. We liepen van Het Rheins in Enter naar een plek onder de rook van Rijssen. Een mooie rustige plattelandsetappe. Geen dorpen of stadjes doen we aan dus ook geen horeca. Tenminste zo lijkt het in eerste instantie. We sjouwen vandaag een eind langs de Regge. We steken hem zelfs een keer over met behulp van een pontje dat je zelf moet bedienen. Altijd leuk, zo’n intermezzo.
Omdat we een keer niet op tijd afslaan komen we terecht bij een wijnboerderij, waar toevallig ook koffie wordt verkocht. De enthousiaste mevrouw vertelt dat zij en haar man hier eerst koeien hadden maar te weinig melkquotum. Ze zijn overgestapt op het verbouwen van druiven en bottelen nu hun eigen wijnen, een mogelijkheid die toevallig op hun pad kwam. Nooit spijt van gehad en behoorlijk succesvol. Johannieterdruiven worden hier onder andere verbouwd. Vroeger werd op dezelfde plek ook al wijn verbouwd door de Johannieter monniken van het naburig klooster, toevallig. En als er sprake is van zoveel toeval, dan is het geen toeval meer maar bestemming, aldus de wijnboerin. Dat lijkt me een mooie gedachte voor de maand december.???????????????????????????????

