Schotland revisited

Met mijn lief

32 jaar geleden ging ik voor het eerst op vakantie met mijn lief.  Een berg had ik nog nooit gezien.  Aan vakanties deed men bij ons thuis niet. Geen tijd en geen geld voor. Later toen mijn broers en zus al lang de deur uit waren ging ik wel eens met mijn vader een moeder een weekje naar Drenthe. Het kwam voor dat we na een paar dagen huiswaarts keerden omdat het druk was in het en men mijn vader hard nodig had in het familiebedrijf. We pakten de koffers weer in en reden van Wapserveen linea recta terug naar Den Haag.Smiling_Sun_Nederlands

Mijn eerste echte reis was naar Schotland met Laurens in de Simca. De voormalige bestelauto van de, toen nog, PTT had hij bij inschrijving op de kop getikt.  Op de motorkap had hij een grote gele anti-kernenergie sticker geplakt en op de zijkanten had zijn  kunstzinnige broer een detail van een gitaar geschilderd.
In Rotterdam gingen we op de boot naar Hull. Omdat het lekker goedkoop was, hadden we geen hut maar een slaapstoel gereserveerd. Dat soort dingen doe je maar een keer in je leven. Gebroken begonnen we aan onze vakantie aan de andere kant van de Noordzee. Ach, we waren jong en verliefd!

Vorig jaar vierden mijn vriendin en ik onze vijftigste verjaardagen op het schotse schiereiland Skye. Het was een mooie en bijzondere week, die mij ook terugbracht naar de herinnering aan die eerste vakantie. Thuis haalde ik de fotoboeken van 1982 erbij. Destijds hield ik trouw een dagboek bij en de route werd op een grote kaart ingetekend. Het verhaal en een paar matige  foto’s zijn er nog, de herinneringen zijn vervaagd. Een plek herinner ik mij nog wel. Ik weet dat ik daar met stomheid geslagen heb staan kijken naar het prachtige uitzicht. Dat dit bestond!

Deze zomer pakten we de boot van IJmuiden naar New Castle, sliepen in een hut en begonnen uitgerust en vol goede zin aan de vakantie. We hadden een mooie reis voor de boeg en een paar dingetjes te doen.

