Stroomdal tussen zomer en herfst

De warmte van de zomer hangt nog in de lucht, maar de kleuren verraden de komst van een nieuw seizoen. En wat zijn ze toch altijd prachtig die herfstkleuren in het licht van de late zomer. Het is lang geleden dat ik met een georganiseerde wandeling mee ging. In dit goede gezelschap, vraag ik mij af waarom ik daar ineens zo weinig zin meer in had. Want het is eigenlijk heel leuk om met een groep door de natuur te trekken. Een paar mensen ken ik van vroegere wandelingen en het is goed om ze weer te zien. Het zou zo maar kunnen dat ik weer langzaam hersteld raak van mijn wandeldip.

Loes heeft een prachtige tocht uitgedacht in het stroomdal van de Drentse Aa. De diepjes, de graslanden, de zandpaden vormen een  mooi coulissenlandschap. Beeldschoon droomdal. We zwerven tussen Gasteren, Oudemolen, Zeegse en Schipborg. Aan de oever van de Aa bij Schipborg, lepelen we op het terras van café-restaurant de Drentsche Aa heerlijke ijsjes naar binnen. Ach sommige dagen zouden niet voorbij hoeven te gaan.

Beter dan Rutger Kopland (1934  – 2012) kan ik het niet onder woorden brengen.

Wandeling

Onze gesprekken werden langzaam
onze vragen beantwoordden we met kijken
naar de langzame wereld om ons heen

de dorpen en landerijen in de diepte
de vogels bijna verdwijnend in de hemel

we gingen zitten kijken naar deze prachtige
onverschilligheid van de wereld
naar de overbodigheid van onze vragen

Rutger Kopland

 

