Glorie en vergane glorie

oktober 2014 014
oktober 2014 009
Wij zijn oud-collega’s. Onze gemeenschappelijke werkplek bevond zich in de stad Groningen en de meesten van ons woonden destijds ook in de stad. Maar zoals dat gaat, is een oud-collega naar Friesland verhuisd en woon ik nog altijd  in Drenthe. Zie dan maar eens een centrale plek te vinden om met elkaar af te spreken . Ik had niet het idee dat het zou gaan lukken en dat deed het ook lange tijd niet. Maar nu treffen wij elkaar dan gelukkig  toch. Zelfs met iemand erbij die eerder nooit mee ging maar nu tijd heeft omdat ze met pensioen is gegaan.
Oranjewoud is onze ontmoetingsplek. Het mooie museum Belvédère, het museum voor moderne en hedendaagse Friese kunst, nodigt uit tot een bezoek. Een prachtig gebouw, licht en ruim. Er is een tentoonstelling van Gerrit Benner. Er hangen voornamelijk  landschappen uit Benners latere Amsterdamse periode. Kleurig en vrolijk werk, maar voor mij soms wat te abstract. De selfies van Sjoerd de Vries vallen meer bij mij in de smaak. Ook de vaste collectie van het museum is de moeite waard.

???????????????????????????????
Even verderop ligt Mildam, daar bouwde Louis Le Roy (filosoof en landschapsarchitect) zijn Ecokathedraal. Door stoeptegels en bouwmateriaal opeen te stapelen en de flora en fauna zijn natuurlijke gang te laten gaan, ontstaat een bijzondere tuin. In de jaren zeventig is Le Roy met het project gestart. Le Roy is in 2012 overleden, maar het is de bedoeling dat het project tot het jaar 3000 blijft duren. Deze tijd is namelijk nodig om de processen te kunnen bestuderen die eindeloos doorgaan. Of dat ook gaat lukken vraag ik mij af. Ik vind dat de tuin er verwaarloosd bij ligt. Maar misschien is dat ook wel de bedoeling en snap ik het niet.

 

