Tussen Ommen en Den Ham

De omgeving van Ommen is een veelbelopen en veelbesproken wandelomgeving. Ook ik heb er al menig voetstap liggen. Ik was er al even niet meer geweest. Het werd dus wel weer eens tijd om mijn neus te laten zien. Ik sluit mij aan bij een wandeling van wandelgids Tineke. We verzamelen op camping De Lemeler Esch en na een kop koffie gaan we in de benen. We gaan richting de Vecht en koersen vervolgens op De Eerder Achterbroek een landelijke gebied met grazige weiden, bolle akkers en een enkele verdwaalde boerderij. In herfsttinten komt dit gebied opperbest tot zijn recht.
Onze boterhammen eten wij aan de picknicktafels van een zorgboerderij. Een brutaal hondje vecht een robbertje met de boerderijkat en daagt de konijnen uit. Als ze een middelvinger zouden hebben, dan hadden ze die opgestoken naar de blaffende plumeau.

Even verderop ligt Kasteel Eerde, momenteel in gebruik als internationale school. Niet alleen het kasteel oogt statig, ook de omgeving eromheen heeft iets voornaams. Hoge, oude bomen, lange lanen, mostapijten, verschillende gerestaureerde boerderijen en bijgebouwen. Het is een prachtige omgeving. We sjouwen nog een eindje langs de Vecht en komen dan bij restaurant De Nieuwe Brug. Ook daar kunnen we gewoon weer op het terras zitten. Zelfs de zon is gaan schijnen.
Het laatste deel van de wandeling voert over de Archemerberg. Eerst een flinke klim naar het hoogste punt en dan genieten van het uitzicht. Als je de afdaling hebt gehad, sta je direct op de camping waar we vanochtend begonnen. We zijn er weer.

