Het gedoe van het moeten

mei 2015 021
Ik had nog nooit meegelopen met een tocht van de wandelbond. Ik kon me er wel iets bij voorstellen, dat wel. De Broekstreek, bestaande uit de dorpen Ekehaar, Eleveld, Amen, Eldersloo en Geelbroek heeft zijn eigen wandelvereniging. Deze organiseert jaarlijks de Broekstreker Stertocht. Mijn nicht, Jacqueline woont in Ekehaar en ik ben van het wandelen. Een leuke gelegenheid om eens samen te wandelen en bij te praten. Zo gezegd, zo gedaan. Voor mijn nicht is het natuurlijk “ons kent ons” in het dorpshuis. Het scheelt maar een haar of we komen er helemaal niet weg. Te gezellig.  In de sportzaal van de school zitten de wandelaars die ’s morgens ook al een ronde hebben gedaan, uitgebreid aan de soep. Wij beginnen eerst maar eens met 12,5 kilometer. Jacqueline op haar gloednieuwe wandelschoenen met sokken zonder naad.
Het is een fijn rondje. Vooral het eerste stuk is afwisselend. Stukje bos, heide, een vennetje. Zo hebben we de wandelingen in Drenthe altijd graag.  We worden al snel ingehaald door wandelaars die flink harder gaan dan wij. Sommigen zijn al aan het vierde lusje bezig. Tijdens de stop hoor ik ook wel heel veel mensen die van alles van zichzelf moeten. “Ik moet wel dat tempo lopen, anders ……….; Ik moet niet te lang zitten …… . Precies wat ik dacht bij het woord wandelbond. “Het gedoe van het moeten”. Nou, wij moeten toevallig helemaal niks, wij zijn gewoon lekker aan het lopen. Het is mooi weer, we hebben geen haast. Bij terugkomst, is er de button voor de geleverde prestatie en kunnen ook wij aan de soep. Dat doen we niet, we nemen koffie, met niks erbij, want dat is dan weer zonde.
mei 2015 020 mei 2015 019

