Een nieuw pad! De Loop langs de Hunebedden (etappe 13 = 1)

Lente 2015 148

Ik heb er lang op moeten wachten. In april zou het boekje van de nieuwe langeafstandswandeling van De Loop Langs de Hunebedden (Stichting Drents Landschap) verschijnen. Het kwam maar niet. Zoals altijd is geduld een schone zaak. Eind mei viel het boekje in de bus en 8 juni liep ik de eerste etappe van de wandeling langs alle Drentse hunebedden. Een tocht van in totaal ruim 300 kilometer. Gemakshalve ben ik maar gewoon thuis begonnen, want tot mijn vreugde loopt de wandeling langs ons huis.

Ik loop de wandeling met een 5-tal oude bekenden. We beginnen bescheiden met etappe 13, van Ansen naar de Havelterberg, een tochtje van 15 kilometer. Via het prachtige landgoed Rheebruggen bereiken we de Drentse Hoofdvaart. Aan de andere kant ervan ligt Uffelte. We doorkruisen het dorp en gaan via het Uffelter Binnenveld richting Havelter kerk.
We ontdekken dat Havelte een molen heeft (nooit geweten) en via de toegangspoort Holtingerveld bereiken we de Havelterberg en het eerste hunebed op onze route. De provincie Drenthe en de gemeente Westerveld hebben op 20 juni 2013 de Havelterberg onthuld als derde aardkundig monument in Drenthe. Met zijn bewogen geschiedenis, is de Havelterberg een van de meest prominente stuwwalrestanten in de provincie Drenthe. Het landschap laat verschillende aardkundige en cultuurhistorische ontwikkelingen zien van 150.000 jaar geleden tot nu.
Het theehuis aan de Helomaweg is daar waarschijnlijk nog geen 150.000 jaar, maar wel zolang ik mij herinner. Het is er druk op de zondag, maar wij passen nog op het terras. De eerste kilometers zitten erop!

 

